..POSITIF MEMBERI INSPIRASI..

BISNES DENGAN RM75? ADA KE?

EBOOK MOTIVASI PELAJAR CEMERLANG

ENTER-SLIDE-4-TITLE-HERE

Thursday, 9 October 2014

Posted by Suhana Kawi On 07:43

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihi.

Terima kasih Ya Allah dengan nikmat kasih sayang dan kebahagiaan yang aku nikmati ini.


Alhamdulillah syukur Ya Allah, saya dikurniakan seorang suami yang penyayang dan punyai anak-anak yang sihat cergas ceria. Bijak menceriakan suasana untuk membahagiakan kami sekeluarga. Suami merupakan tulang belakang kejayaan saya sehingga kini. Sentiasa menyokong dan membantu saya menguruskan rumah tangga dan perniagaan. Terima kasih suamiku sayang, kerana memahami dan sama-sama mengubah kehidupan dan cara berfikir.

Nikmat keluarga bahagia yang kami bina selama 4 tahun ni sangat indah sehingga hari ini. Namun, dalam perjalanan hingga ke hari ini, kami pernah melalui fasa dugaan yang hampir-hampir meruntuhkan rumah tangga kami berdua. Wanauzubillah himinzalik.


SAYA SEPERTI SINGA LAPAR DAN JAHAT !!!!

Ia bermula pada tahun 2013 di mana selepas saya melahirkan anak kedua. Selepas habis tempoh berpantang selama 3 bulan, perubahan sikap saya jadi sangat ketara. Saya menjadi seorang yang sangat SENSITIF, PEMARAH, PANAS BARAN, BERMULUT CELUPAR, dan SUKA MENYUMPAH... 
Kemarahan itu saya lepaskan pada suami, anak anak kecil saya yang tidak tahu apa-apa serta anak-anak murid saya. Pantang salah sedikit atau ada perkara yang tak kena pasti saya mengamuk dan memaki-maki hamun. Astaghfirullah hal azim.



Ada juga saya termenung seorang kononnya untuk muhasabah diri. Tapi semuanya bersifat sementara. Amukan saya akan menjadi-jadi bila saya balik ke rumah.

“Arghhhh menyampah meluatnya aku” …. Bentakku setiap kali melihat wajah suami saya.

Tapi bila di maktab saya teramat merindui dirinya. Selalu mesej dan menghubunginya waktu kerja.

Begitu juga dengan anak-anak, Saya rindukan mereka, namun bila sampai di rumah saya akan marah-marah dan sampai memukul mereka.

“Ya Allah Ya Tuhanku …. Kalaulah saya boleh putar kembali masa … kesian anak anakku ”

Dengan pelajar, kalau saya sekali marah memang habislah.. Tapi bila di rumah rindu pula pada anak-anak pelajar. Pelik memang pelik. Perubahan sikap yang drastik. 

“Adoila saya pun tak tahu nak gambarkan macam mana perasaan seperti ini !!!!! “


KENAPA YA SAYA BERUBAH?!!!

Saya rasa perubahan saya ni disebabkan beban tugas dah bertambah. Anak dah dua. Di  maktab  saya pula ditugaskan menjadi Penyelaras PMR. Memang agak sibuk soal penilaian prestasi pelajar. Selalu kena menghadiri mesyuarat dengan Timbalan Pengetua Hal Ehwal Akademik. Kepenatan itu yang membuatkan saya agak tertekan. Tertekan dengan tugasan sebagai seorang guru yang memegang pelbagai urusan akademik dan kokurikulum. Di rumah kena urus hal ehwal rumah tangga. STRESSSSSSS.....



Saya kerap sakit kepala, pening kepala, sakit telinga yang berdesing, demam, selsema dan batuk. Saya kerap ambil cuti sakit. Bila jumpa doktor, beliau cakap yang saya ni kekurangan zat besi dalam badan. Tekanan darah kurang stabil. Muka saya pucat, bibir lebam.

Set berpantang yang ada Vitalea dan Bcomplex dah habis masa ini dan saya tidak meneruskan lagi pengambilannya. Sebulan sekali pasti saya sakit. Perkara ini berulang- ulang selama 5 bulan.

Pernah satu hari yang saya sangat kesal hingga ke hari ini, saya telah menghempas anak kedua saya yang berumur 7 bulan ke atas katil kerana merengek-rengek tak berhenti dan saya turut marah pada suami. Saya pukul dan tendang suami saya.

Saya pun tak faham kenapa saya bertindak gila seperti itu dan saya tak tahu kenapa saya nak marah sangat. Anak sulung saya Darwisya selalu menjadi saksi perkelahian saya dengan suami, sehingga Darwisya pernah menjerit, 

"Ibu, diammmmmmm!!!!" 
“Gulppp …” tersentak seketika saya mendengar anak saya menjerit seperti itu.

Astagfirullah al adzim … apa yang saya buat ni …

SUAMIKU SANGAT PENYABAR

Suami jenis pendiam, tak melawan. Dia sangat penyabar. Kalau dia marah dia pasti diam tengok televisyen. Suami juga ada memujuk tapi saya benci tengok dia. Hinggakan ajakan suami untuk bersama saya tolak mentah-mentah tanpa memikirkan perasaan suami. Saya akan bagi alasan penat, tak berminat, tak cintakan dia, bencikan dia.

“Abang ceraikan saya … “ Inilah ungkapan BODOH yang selalu saya ucapkan

Hubungan dengan anak-anak pula hambar. Kasihan pada anak-anak, balik dari taska mesti mereka nak dimanja- manja tapi saya rimas. saya akan marah-marah tak tentu pasal.

Kalau balik kampung mak dan mertua, saya bersahaja memarahi anak-anak dan suami depan mereka. Sampai satu tahap mak saya menegur saya dan memarahi saya dengan menyatakan kalau macam nilah perangai saya, lepas ni tak payah beranak dah. Seksa budak kecil kena dengan awak ni.

Mak tak pernah ajar anak-anak mak sombong dan kurang ajar dengan suami dan orang tua. Saya merajuk, sampai tak bertegur mak sendiri. Bagi saya, tindakan saya betul. Saya memang tak suka ditegur.

MY TURNING POINT

Saya dah penat dengan keadaan saya macam ini, Suatu hari semasa di kafe bersama kawan-kawan ada topik perbincangan pasal pelajar-pelajar histeria, pasal jin, ilmu hitam, saka dan sihir. Ada sahabat saya ni dia ceritakan pengalaman dia pergi berubat untuk hilangkan gangguan jin padanya, semasa dia dapatkan rawatan dia ada sebut mengenai tanda-tanda orang yang didampingi JIN ASYIK.

Pada mulanya saya tak ambil serius dan tak percaya perkara-perkara macamni. Tapi semakin lama semakin seronok saya mendengarnya. Semua ciri-ciri yang JIN ASYIK suka berdamping semua ada dengan apa yang saya lalui pada masa itu. Saya terfikir-fikir. Saya mesej suami saya dan saya nyatakan yang saya mahu pergi berubat dengan cara perubatan Islam.


Suami bersetuju dan temujanji diatur dengan Ustaz Faizal, pengasas Pusat perubatan Islam Zamruddani Tanjung Malim. Sampai di sana saya dirawat bersama-sama suami. Kepala saya dipegang sambil saya duduk menghadap kiblat dan dibaca dengan bacaan ayat-ayat suci Al Quran.

Tengkuk dan sendi-sendi saya sakit dan hujung jari kaki saya rasakan ada sesuatu berangin yang keluar.  Saya tarik nafas panjang-panjang sewaktu Ustaz tepuk belakang badan saya. Selepas itu saya ditanya soalan mengenai ciri-ciri orang yang didampingi jin asyik ini adakah saya alaminya juga.

Ciri-ciri orang yang didampingi Jin Asyik dan saya alaminya.

1-   Kerap sakit kepala, sakit sendi dan demam
2-   Suka lewatkan solat, tak suka mengaji dan berzikir
3-   Ada perasaan was-was
4-   Sensitif, tidak boleh ditegur
5-   Membenci suami/anak-anak
6-   Suka bergaduh dengan orang
7-   Suka tidur siang
8-   Bermimpi bersetubuh dengan lelaki lain
9-   Pemarah, panas baran
10- Ada lebam di peha atau lutut
11- Suka bersendirian
12- Berkhayal dan bercakap seorang

Sambil bertanya kepada saya dan saya mengangguk-angguk mengiyakannya.

Allahu akbar..

Semua itu saya alami sendiri. Saya pernah bermimpikan seorang lelaki yang tidak dikenali, kami berkasih sayang. Saya pernah bermimpi menyusukan bayi, saya pernah ada kesan lebam di peha dan lutut selepas bangun tidur, saya suka tidur di siang hari hingga rasa sangat malas nak solat dan mengaji, saya ego!!!

Selepas itu , giliran suami saya pula. Alhamdulillah, suami tiada apa-apa gangguan.

JIN ASYIK : TETAMU TIDAK DIUNDANG

Ustaz bertanyakan lokasi rumah kediaman kami dan ustaz meminta kami memagar rumah dengan bacaan ayat pendinding. Baru teringat kisah yang Darwisya pernah menangis terperanjat kerana ditinggalkan berseorangan bermain di ruang tamu.

Bila saya menghampiri Darwisya, dia menunjukkan sesuatu ke atas mengarahkan di suatu sudut rumah. Apabila saya memeluk Darwisya, dia memberi amaran kepada ilusi tersebut dengan menjerit,

"takut yeeee, takut yeeee..."

Dalam tandas selepas saya memandikan Darwisya, dia juga menegur di sudut tandas dengan melambai-lambai sambil mengucap Hai!! Saya agak pelik dengan tindakan anak saya ini. Tapi saya buat tak kisah.

Ustaz memberitahu siapakah Jin Asyik. Jin Asyik adalah makhluk Allah juga. Dia adalah jin untuk mengganggu hubungan kasih sayang suami isteri. Dia akan membuatkan pasangan membenci. Dia cuba untuk memisahkan pasangan. Jin asyik boleh mendampingi suami atau isteri.

Nasihat Ustaz untuk mengelakkan didampingi Jin asyik adalah dengan...

1- Menjaga aurat di rumah
2- Mandi Berkemban (elakkan berbogel)
3- Elakkan mandi di waktu Maghrib
4- Jaga pakaian semasa tidur
5- Baca Bismillah semasa membuka pakaian dan membaca doa memakai pakaian
6- Jaga aktiviti hubungan suami isteri dengan tidak dalam keadaan terang dan terbuka
7- Mulakan semua perkara dengan Bismillah
8- Amalkan solat berjemaah dan hidupkan rumah dengan mengaji dan berzikir
9- Amalkan ayat Mahabbah supaya kasih sayang berpanjangan


Tiba di rumah, kami solat maghrib berjamaah dan  bersama-sama membaca 4 Qul dan ayatul kursi memagar rumah mengikut lawan arah jam. Selesai memagar rumah, saya memohon ampun dan maaf di atas segala salah silap saya selama ini.

Balas suami saya, 

"abang dah lama maafkan sayang" …. Suami saya membalas sayu

Menangis teresak-esak saya dibuatnya. Saya kesal sangat-sangat.
Terima kasih suamiku kerana memberi peluang sekali lagi untukku membaiki kesalahanku.

Syukur alhamdulillah, hubungan kami semakin hari semakin baik. Kemesraan dan kasih sayang kami sentiasa di hati. Kami membelai manja anak-anak dengan rasa kasih sayang sejati.

Saya semakin bersemangat menggali ilmu untuk memikat hati suami dan mencari ilmu keibubapaan. Allah lorongkan saya dengan satu perjalanan yang banyak mengajar saya erti kesabaran, kebahagiaan dan ketenangan.

Saya sangat menjaga hubungan saya dengan Allah dan manusia sekeliling terutama ahli keluarga. Saya memantapkan kecantikan dalaman dan luaran demi suami tercinta.

Teringat pesanan mentor saya, 

"Su...nak berjaya dalam hidup, jaga hubungan dengan Allah dan manusia. Dapatkan redha suami dan doa ibu kita. InsyaAllah kekayaan,kebahagiaan dan kejayaan akan sentiasa mengiringi perjalanan hidup kita. AMIN".

Saya harapkan dengan apa yang saya ceritakan ini menjadi panduan kepada pembaca-pembaca sekalian. Ambillah langkah berjaga-jaga dengan memantapkan ilmu pengetahuan dan bergaul dengan orang-orang soleh.

Saya doakan agar kita semua dilindungi Allah dengan rahmatNya dan kita sentiasa bahagia bersama keluarga tercinta.




Monday, 29 September 2014

Posted by Suhana Kawi On 01:50
Assalamualaikum..

Istimewa buat rakan-rakan semua. Saya doakan agar kalian semua sihat sejahtera di bawah payung rahmat Allah. Salam kekayaan dari saya buat rakan-rakan sekalian... 

Alhamdulillah, hari ini saya ingin kongsikan pengalaman saya sepanjang kursus LUA baru-baru ini pada 22/9/2014 sehingga 24/9/2014 di Bukit Merah Laketown, Perak. Kursus ini dianjurkan oleh syarikat korporat TNB untuk menghargai jasa-jasa pekerjanya. Saya adalah antara peserta yang bertuah kerana dapat menghadiri kursus seperti ini. Terima kasih TNB... 



Apa itu LUA?

Law of Universal Attraction ( LUA ) atau Hukum Tarikan Universal ialah satu hukum Tuhan yang menjelaskan, 'sesuatu yang mempunyai gelombang yang sama akan menarik antara satu sama lain, menuju kepada satu tarikan yang universal' ( Zuhairi Nopiah ).


Untuk pengetahuan rakan-rakan.. Saya juga pernah berimpian untuk memiliki sebuah kereta Proton Exora berwarna putih. Setiap hari mulut saya akan cakap 'Exora, Exora, dan Exora'. Hampir setahun saya berzikir sebegitu. Sehingga lah pada bulan Jun 2014 baru-baru ini keluarlah kereta Exora saya siap berwarna putih lagi. Amazing bukan. waktu itu saya tidak tahu pun dengan konsep LUA ini.. Kalau saya tahu, sudah tentu saya akan sebut 'Vellfire, Vellfire, Vellfire'. Hehehe....


Di sini saya juga ingin kongsikan pengalaman isteri saya dalam konsep Hukum Tarikan Universal ini. Untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, isteri saya melahirkan anak pertama kami Darwisya Daheyah secara cesear. Walaupun semasa itu bukaanya telah pun hampir kepada 8 cm. Doktor pakar sakit puan mengesahkan tiada harapan untuk isteri saya bersalin secara normal kerana memiliki tulang pinggul kecil ( CPD ). Betapa hampa dan kecewanya isteri saya kerana tidak dapat merasai sendiri pengalaman bersalin normal seperti wanita lain di luar sana. Secara ringkasnya semasa hamil anak kedua kami Daneesya Dhyasara, isteri saya tekad untuk bersalin secara normal. Pelbagai perkara telah dilakukannya. Nak tahu tak apa yang isteri saya buat? ( nanti saya akan ceritakan pengalaman isteri saya dalam entri berikutnya ). Akhirnya, pada 13/03/2013 lahirlah anak kedua kami secara normal.

Allahuakbar.. Allahuakbar.. Allahuakbar..

Betapa besarnya kuasa yang Allah telah berikan kepada hambaNya jika kita yakin dengan Nya..

Menakjubkan bukan. Dalam sedar dan tidak sedar, kita telah pun menggunakan konsep LUA ini di dalam kehidupan dan persekitaran di sekeliling kita.


Apa yang kita FIKIR, Apa yang kita LIHAT, Apa yang kita CAKAP,
Apa yang kita DENGAR, Apa yang kita RASA, Apa yang kita BUAT,
Semuanya adalah DOA..



Hadis Qudsi juga menyatakan :

"Allah menyatakan yang Dia bertindak sama dengan sangkaan hambanya. Sekiranya kita bersangka baik, Allah akan memberikan perkara yang baik baik kepada kita. Begitu lah juga sebaliknya".




Sepanjang 3 hari 2 malam berkursus LUA di sana, banyak ilmu yang saya telah pelajari bersama rakan-rakan seperjuangan saya. Walaupun kami tidak mengenali antara satu sama lain, kami tetap mempunyai matlamat yang sama untuk menghadiri kursus LUA ini. Ini lah detiknya penghijrahan kami dari kehidupan yang biasa-biasa kepada yang Luar Biasa...


Kejutan di pagi hari.. hehehe... 

Saya tidak menyangka akan bertemu sekali lagi dengan motivator saya saudara Zuhairi Nopiah atau panggilan manjanya Ateh ( sebut secara 6 harakat. hehehe ) bersama isteri beliau Kak Aisyah Sweet gitewww. Walaupun saya tahu beliau ada urusan sebelum itu di Shah Alam, tetapi beliau sanggup juga datang ke Bukit Merah Laketown untuk berkongsi dan menyampaikan ilmu LUA kepada kami. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa baiknya..


Sebelum saya berbicara dengan lebih mendalam, marilah saya perkenalkan dahulu barisan-barisan hebat yang telah membantu dan memberi inspirasi kepada kami tentang pengalaman mereka sepanjang kami berkursus LUA baru-baru ini.. Terima kasih banyak-banyak atas perkongsian ilmu dari anda semua. Anda semua memang hebat. Bagussssss

                               Mohd Norsham Mohd Sapian    Raja Mohd Zulkifli Raja Said
                                                ( Angah )                                    ( Abg Raja )

Pada hari pertama, kami telah ditanya tujuan utama kami untuk mengikuti program ini. Pelbagai lontaran jawapan dikemukakan oleh kami kepada saudara Ateh. Dan kesemuanya adalah Baguusssss ( bak kata ateh ). Bagi saya, tujuan utama saya datang adalah kerana Allah. Dan yang keduanya, saya nak jadi Jutawan yang bertaqwa supaya saya dapat membantu lebih ramai lagi insan di luar sana.

Mentor saya Master Mohd Firdaus Mat Saad juga pernah berpesan..

"Kalau Hangpa Nak Kaya, Hangpa Kena Bantu Orang Lain Dulu Jadi Kaya. Barulah Hangpa TERPAKSA Jadi Kaya"


Kami juga telah diajar bagaimana untuk menjadi orang yang berjaya. Untuk berjaya kita perlulah...

  1. Ada Impian
  2. Menulis Impian
  3. Selalu Membayangkan Bahawa Kita Sudah Berjaya


"Tulislah impian anda secara nyata, jangan tulis di dalam minda kerana ia pasti lupa"



Sepanjang kursus, ini lah kali pertama saya tidak duduk diam. Pelbagai aktiviti dilakukan bersama-sama bagi memberi peluang kepada saya untuk merasai dan memahami dengan lebih dalam lagi konsep LUA ini.

Apa itu Teknik Kinesiology ?

Teknik Kinesiology ini sebenarnya digunakan oleh pengamal perubatan untuk menentukan bahagian-bahagian badan pesakit yang bermasaalah. Di sini saya hanya ingin kongsikan, dengan teknik ini juga ia sebenarnya dapat mempengaruhi seseorang. Ini kerana gelombang-gelombang positif dari sekeliling kita akan meningkatkan kekuatan kepada diri kita untuk bersikap lebih positif. Contohnya, jika kita ingin menjadi jutawan orang disekeliling kita juga mestilah mempunyai impian dan matlamat yang sama supaya momentum kita untuk menjadi jutawan tidak akan luntur.


Tips yang sangat berguna untuk kita semua, jika mahu mencipta kejayaan!!...
  1. Jangan Takut Kalah
  2. Sentiasa Berfikir Kita Yang Hebat
  3. Kawal Emosi
  4. Muhasabah Diri

Apa yang anda perlu tahu adalah, setiap insan yang lahir di muka bumi ini sebenarnya adalah orang yang telah berjaya. Diri kita sendiri yang telah mencipta kejayaan sejak dari rahim ibu kita lagi. Jadi setiap dari kita memang pasti akan berjaya. Bagaimana? Bila? Dimana? bergantung kepada diri kita sendiri untuk tentukannya kerana perkara yang paling susah dari susah adalah untuk BERUBAH... renung-renumgkan lah..


Di sebelah petang pula, kami semua melakukan aktiviti riadah bersama-sama. Kerjasama berpasukan, mendengar arahan ketua, kretiviti, fokus dan ketetapan masa akan menentukan kejayaan yang ingin kita nikmati.



Saya takut air!!

Hehehe.. bukan takut mandi tau! Alkisahnya bermula sejak kecil, di mana saya pernah hampir lemas semasa seronok bermain di sungai. Alhamdulillah.. Syukur kerana saya sempat berpaut pada sebatang kayu dan diselamatkan oleh saudara saya. Itu lah kebesaran Allah kerana masih lagi memberi kasih sayangnya kepada saya. Sejak itu saya memang takut untuk berenang dan menyelam. Hehehe.. berendam boleh laaa.

Semasa kursus LUA ini, saya telah dicabar untuk melakukan cabaran yang telah disediakan dalam cabaran water confident. Saya tanpa berlengah lagi cuba untuk mengimplementasikan ilmu LUA yang telah diajar supaya berfikir secara positif. Keyakinan kepada Allah dan rakan-rakan sekeliling memberi satu peluang kepada saya untuk buktikan yang saya juga boleh lakukannya. Biar gambar yang berbicara... hehehe
* (Terima kasih kepada Kak Yong, Gambar memang terbaikkkkk)



Sebenarnya banyak lagi yang ingin saya kongsikan kepada anda semua. Insyaallah entri saya yang seterusnya nanti saya akan ceritakan perkongsian dari rakan-rakan saya dalam aktiviti sharing is caring.



Jika anda rasa entry ni bermanfaat sila like dan share ya! Terima Kasih Semua!

Sebelum itu, saya telah sediakan klip video dan gambar-gambar aktiviti yang kami lakukan sepanjang kursus LUA ini. Selamat berhibur...

                                      video


Gambar Kenangan